وراثت در c#
وراثت در برنامه نویسی به طبقه بندی(یا لایه بندی کلاسها) مربوط می شودو یک رابطه بین کلاسها است. برای مثال،در مورد اتومبیلها ،میدانیم که همه اتومبیلها چهار چرخ دارند و خصوصیاتی که در همه انواع اتومبیلها یکسانند.(پیکان،پژو و .........همگی چهار چرخ،بدنه،ترمز و.......... دارند)درصورتی که بخواهیم در همه انواع کلاسهایی که برای انواع اتومبیل ها تعریف کنیم تمام خصوصیاتشان را درج کنیم با یک نوع افزونگی روبرو خواهیم شد بنابر این بهتر است خصوصیات مشترکشان را در یک کلاس تعریف کرده و کلاسهای دیگر که به عنوان کلاس پایه برای این کلاس محسوب می شوند از این کلاس ارث ببرند.
شکل کلی ارث بری در c# به صورت زیر است:
Class DerivedClass((کلاس مشتق شده(ارث برنده) : BaseClass(کلاس پایه برای ارث بری)
{
...............
}
کلاس Derived از کلاس Base ارث می برد. یک کلاس می تواند حداکثر از یک کلاس ارث ببرد و نمی تواند از دو یا چند کلاس ارث ببرد.
نکته : کلاس system. کلاس ریشه برای تمام کلاس ها است. به عبارت دیگر،همه کلاس ها به صورت ضمنی از این کلاس ارث می برند.
کلمات کلیدی :
» نظر